Vittrup Baun
Vittrup Bauns
adresse:
Vittrup Baunevej 2D
6650 Brørup
Referat 2015
Tid: Lørdag den 25. juli 2015, kl. 14
Sted: Vittrup Baun
Dagsorden:
I år har der som noget nyt været hele 3 arbejdslørdage. På arbejdslørdagene i februar/marts blev der fjernet hegn om nyplantningen ved skovparcellerne, og der blev fjernet birketræer.
Nyplantningen er nu ca. 15 år, og det ser fint ud!
I lyngarealet er der tidligere fjernet træer og buske.
Nu forsøger vi at tage dem, når de er mindre.
På arbejdslørdagen i juni er de nye skud nemmere og se, og vi fik fjernet en del i det sydøstlige hjørne af baunen.
Sammen med Bjarne Eriksen er der ligeledes blevet fjernet flere gamle stakker.
Vi skal huske at fjerne stakkerne med det samme!
To områder er i år blevet bearbejdet med en grenknuser.
Det er relativt dyrt men forhåbentligt effektivt som lyngpleje.
En alternativ måde til at passe baunen kunne være vha. indhegning og afgræsning med får.
Er det noget folk har en holdning til?
Bestyrelsen har ingen planer herfor og vil ikke selv stå for at passe fårene. Udsigtstårnet er stadigvæk på tegnebrættet.
Før vi kan søge fonde skal vi have lavet et detaljeret projektforslag.
Gennem Lindknud Lokalråd har vi fået en bevilling på 50.000 kr. fra Vejen Kommune.
Bestyrelsen forventer, at have et projektforslag klar i første halvdel af 2016.
Afslutningsvist mindedes Aksel Storm to gode naboer til Vittrup Baun, som vi har mistet i 2015 – Hanne og Henning Eriksen.
Efter fremlæggelsen af de to beretninger lagde ordstyreren op til debat bl.a. om en mulig afgræsning af baunens område.
Der var ikke stemning for at afgræsse Vittrup Baun med får.
Bestyrelsen fik dog ok til at arbejde videre med en anden mulighed vedrørende afgræsning med kreaturer.
Aksel Storm nævnte ligeledes, at vi i forhold til næste opkrævning af parcelleje vil opfordre lejerne til at betale via en bankoverførsel, så vi kan spare penge på girokort/breve.
Beretningen blev taget til efterretning og regnskabet blev godkendt.
Referat 2014
Tid: Lørdag den 26. juli 2014, kl. 14
Sted: Vittrup Baun
Dagsorden:
1.Valg af ordstyrer og skriftfører
2.Bestyrelsens beretning ved formanden
3.Fremlæggelse af det reviderede regnskab ved kasseren
4.Valg til bestyrelsen. Efter tur afgår Christian Nielsen, Lars Hvelplund og Aksel Storm
5.Valg af bilagskontrollant. Efter tur afgår Helle Schøler
6.Evt.
Der arbejdes stadigvæk med det nye udsigtstårn.
Tak for de mange gaver gennem tiden og dem der har købt medlemsbeviser. Tak til Ejnar Søndergård for grus til veje og den nye vimpel til flagstangen osv. For nuværende er der ønske om nogle flere bænke (gerne længere end de eksisterende).
Referat 2013
Tid: Lørdag den 27. juli 2013, kl. 14
Sted: Vittrup Baun
Dagsorden:
1.Valg af ordstyrer og skriftfører
2.Bestyrelsens beretning ved formanden
3.Fremlæggelse af det reviderede regnskab ved kasseren
4.Ændring af parcelleje
5.Valg til bestyrelsen. Efter tur afgår Aksel Nielsen og Henning Graversen
6.Valg af bilagskontrollant. Efter tur afgår Peter Tarp
7.Evt.
Der bliver arbejdet videre med det nye udsigtstårn på baunen. Den endelige konstruktion er ikke på plads, men det forventes, at tårnet vil bestå af 3 platforme (øverste ved ca. 12 meter). Vi er i gang med at lave en skitse og vil herefter søge fonde m.v.
Herefter lagde formanden op til pkt. 4 vedrørende ændring af parcelleje:
•Opkrævning af parcelleje skal ske hvert 2. år (mod nu hvert 5. år)
•Parcellejen ændres til 100 kr. hvert 2. år (mod nu 100 kr. hvert 5. år)
Afslutningsvist blev det nævnt, at der er behov for en ny vimpel til flagstangen. Er der nogen der er interesserede i at sponsorere sådan en?
Vagn lagde herefter op til diskussion. Beretningerne blev taget til efterretning og regnskabet blev godkendt.
Forslaget fra bestyrelsen blev godkendt. Ændringen vil først træde i kraft efter næste indkrævning.
Der blev spurgt ind til hvilken indsats bestyrelsen gør for at sælge medlemsbeviser. Formanden: Vittrup Bauns hjemmeside og når vi snakker med folk om baunen. Derudover blev det nævnt, at lyngen ser dårlig ud. Hvad kan vi gøre for at forbedre lyngen?
Referat 2012
Tid: Lørdag den 28. juli 2012, kl. 14
Sted: Vittrup Baun
Dagsorden:
1.Valg af ordstyrer og skriftfører
2.Bestyrelsens beretning ved formanden
3.Fremlæggelse af det reviderede regnskab ved kasseren
4.Valg til bestyrelsen. Efter tur afgår Otto Mikkelsen og Niels Erik Storm
5.Valg af bilagskontrollant. Efter tur afgår Jens Jakobsen
6.Evt.
Som opfølgning på debatten ved sidste generalforsamling omkring lyngafgrænsning med får på baunen nævnte formanden, at bestyrelsen har valgt ikke at gå videre hermed. Tilsvarende blev muligheden for at etablere en hundeskov på baunen diskuteret ved sidste generalforsamling. Bestyrelsen vil heller ikke arbejde videre hermed, da det vurderes, at der ikke er nok plads nok til en hundeskov på baunen. I stedet vil bestyrelsen sørge for at der bliver sat flere skilte op med, at hunde skal holdes i snor.
Hovedfokus for bestyrelsen er ellers etableringen af et nyt udsigtstårn på baunen. Formanden nævnte, at det nye tårn skal være højere end det nuværende, og det skulle gerne kunne stå mange år ud i fremtiden (ca. 40 år). Financieringen af det nye tårn forventes at komme fra fonde. I den forbindelse nævnte formanden, at der er modtaget et legat fra Edel og Sigurd Frølund Thomsens Fond til det indledende arbejde med godkendelser, udarbejdelse af projektbeskrivelse m.m.
Parcellejen er betalt for de fleste. Dog er det svært at lokalisere de rigtige adresser for alle parcelejere i forbindelse med opkrævningen af parcelleje. Formanden kom i den forbindelse med to forslag:
Forslag 1: Opkrævning af parcelleje skal ske hvert 2. år (mod nu hvert 4. år)
Forslag 2: Parcellejen ændres til 100 kr. hvert 2. år (mod nu 100 kr. hvert 4. år)
Endeligt takkede formanden Bjarne Eriksen for hjælp ved oprydningen efter de to arbejdslørdage, Flügger i Vejen for sponsorering af maling til bænke og borde på baunen og flagstangfabrikken i Hovborg for reparation af flagstangen på baunen.
Efter fremlæggelsen af de to beretninger fra hhv. formanden og kasseren lagde ordstyren op til debat.
Debatten drejede sig indledningsvist om det nye udsigtstårn – forskellige synspunkter kom frem. Særligt vedrørende højden af tårnet, hvor der var enighed om, at der i hvert fald skulle være mulighed for at se ud over træerne. Formanden nævnte i den forbindelse, at det nye udsigtstårn nok ikke skulle være højere end 10 m, da tårnet ikke skulle være alt for dominerende på baunen – tårnet skal supplere baunen og ikke omvendt. Det blev også nævnt, at man kunne beskære træerne. Ifølge formanden har vi fået lov hertil af naboen til at beskære træerne, men der vil først blive set nærmere herpå nogle år efter det nye tårn er sat op.
I forlængelse af diskussionen omkring tårnet blev det nævnt, at det burde overvejes om en del af financieringen af det nye tårn skulle indhentes fra andelshaverne på baunen – ikke mindst ud fra en vurdering om, at det dermed ville blive lettere at søge penge fra fonde. Generelt blev alternative strukturer for opkrævning af parcelleje/andelsbeviser diskuteret. Muligheden for kontingent og tidsbegrænsning af andelsbeviser til 10 år blev nævnt.